Een hele dag op pad

23 september 2016 - Chobe National Park, Botswana

We hadden de wekker op 5.15u gezet en om 5.30u komt Joel inderdaad aankloppen. We worden om 6u aan het ontbijt verwacht en om half 7 gaan we op pad met naar Chobe Nationaal Park. Na wat giraffes en diverse bokken komen we terecht in een heuse leeuwenjacht. 4 leeuwinnen jagen een buffel na. De buffel is al gewond aan zijn rug en Joel vertelt dat de leeuwen geprobeerd hebben zijn ruggenwervel te breken. Het wordt steeds warmer en de leeuwen zijn moe, ze gaan steeds vaker in de schaduw liggen. Joel vertelt dat dat nog wel de hele dag kan duren. De buffel komt in de buurt van de kudde en wij denken dat zijn soortgenoten hem wel zullen komen helpen. Joel vertelt echter dat de buffel door zijn wond een geur afscheidt waar zijn soortgenoten uit opmaken dat hij niet meer te redden is. Ik zou wel willen blijven om te zien hoe het afloopt.
We gaan door. We krijgen te maken met een gefrustreede olifant. Hij loopt onrustig heen en weer, wappert met zijn oren en graaft in het zand. Joel vertelt dat dit een mannetje is op zoek naar een vrouwtje. Hij heeft hoge nood, vandaar dat hij zo onrustig is. Op een gegeven moment komt hij onze kant op rennen, loopt terug, komt weer aanrennen, heft zijn slurf en trompettert luid. Best een beetje eng. Gelukkig is hij even opgelucht en loopt weg.
Om 10u is het tijd voor koffie met muffins en we gaan weer door. Weer zien we uilen op een nest, dit keer zonder hamerkop. We zien zebra's, kudu's, aardvarkens. We zien ook 2 vechtende giraffes, ze slaan met hun koppen tegen elkaars lijf. Het is een nogal goehmoedig gevecht. De oudere giraf laat zien dat de 4 vrouwtjes, die erbij zijn, van hem zijn.
Om half 12 is er een lunch in de bush en daarna rijden we nog wat rond. Niets bijzonders tot het tijd is om op de bootsafari te gaan. Daar zien we heel veel nijlpaarden, zowel in het water als op het droge. Ook zien we grote krokodillen en een massa aan prachtige vogels. Niet te beschrijven. Daarvoor moeten jullie maar een keer naar de foto's komen kijken.
Om half 5 zijn we weer aan land. We moeten even wachten want een jeep moest worden omgeruild vanwege een nieuw aangekomen groep.
Tegen half 7 zijn we weer bij de lodge. Mijn rug heeft het halverwege de middag opgegeven dus ik ga plat. Daarna zijn we ontdeugend door zelf naar het restaurant te lopen. We krijgen een standje omdat er olifanten in de buurt van de lodge gesignaleerd zijn.Deze avond eten we binnen. We krijgen koude appelsoep en ik blijf bij mijn mening dat
soep warm moet zijn. Het is weer lachen met de Engelsen en na het diner pakken we de koffers wat efficiënter in zodat we morgen niet weer met allerlei losse spullen hoeven te sjouwen.
Een bijzondere ervaring, deze lodge. Voor ons had het wel iets losser gemogen door ieder te laten bepalen wat hij leuk vindt en George had nog trek na het diner.
En morgen naar de laatste bestemming. .....

1. Ynn:
    25 september 2016
    Wat hebben jullie het toch geweldig!