Zimbabwe

24 september 2016 - Harare, Zimbabwe

We zijn vroeg wakker door het geluid van vogels en dieren achter de lodge. Vanaf ons eigen balkon en vanuit de buitendouche zien we zebra's en impala's.
Gisteren ben ik vergeten te vertellen over de zwemmende olifanten maar dat hebben jullie wel aan de foto's kunnen zien. De kleintjes rolden helemaal ondersteboven met hun poten. boven water.
Om 8u worden we aan het ontbijt verwacht en daarna nemen we afscheid van de mensen van ons groepje en van Joel. We worden naar het vliegveld van Kasane gebracht. Bij het verlaten van Chobe park is er controle (1 van de vele) en ik heb mijn mapje met paspoort, rijbewijs en inentingsbewijs niet. De chauffeur is dezelfde als die ons heeft opgehaald dus ik zeg tegen hem dat we wel een slechte indruk zullen hebben gewekt door steeds spullen kwijt te zijn. Zoals de vorige keer heben we ook nu het mapje gevonden.
Op het vliegveld worden we overgedragen aan een dame, die ons naar de grens met Zimbabwe zal brengen. Daar moeten we een visum kopen en dat moet contant in US dollars betaald worden. Die hebben we niet dus gaan we eerst naar een bank. Daar. komen alleen Botswaanse Pula uit de muur dus gaan we naar een wisselkantoor om euro's, Namibische dollars en Botawaanse Pula om te wisselen voos US dollars. Dan naar de grens. Voor het Botswaanse kantoor staat een hele rij. Na een tijd wachten komt een dame naar buiten die onze paspoorten wil hebben. We zijn daar niet blij mee maar het helpt wel. Even later komt ze naar buiten en het is in orde. We krijgen onze paspoorten terug. Dan naar de Zimbabwaanse kant. Ook hier een rij. We komen bij een loket waar 2 heren zitten. De één neemt de paspoorten in, geeft George een roze papiertje, hij.moet wachten en ik moet ergens anders weer wachten. Terwijl George daar staat komt er een man met een aantal paspoorten. De man achter het loket zegt dat hij in de rij moet waarna de man het voorblad van het bovenste paspoort een beetje oplicht en laat zien dat er geld in ligt. George moet nog even wachten.....
Uiteindelijk komt alles goed en worden we overgedragen aan een Zimbabwaanse meneer, die ons naar ons guesthouse brengt.
Dat ziet er tropisch en gezellig uit en er is wifi op de kamer.
We gaan in Livingstone kijken maar zonder betalen zie je niks van de watervallen. We gaan naar Lookout café, ons door verschillende mensen aangeraden vanwege het mooie uitzicht. Ik had verwacht hier een puntje van de waterval te zien maar niks hoor wel een prachtige kloof met steile wanden en wat water onderin
Overall op straat wordt je aangeklampt door mannen, die houtsnijwerk willen verkopen of een lot waarmee je 5 biljard dollar kunt winnen. Een leuk centrum kunnen we niet vinden. Nergens in deze landen zie je terrassen en gezellig uitziende restaurants. Alleen Swakopmund had aardige restaurants maar ook nul terrassen.
We hebben het wel zo'n beetje gehad en besluiten in de guesthouse te gaan eten. Daar wordt een lekker AVG'tje geserveerd en ijs met chocolademousse toe.
Morgen vroeg naar de Falls, dan zijn ze het mooist zegt iedereen.

1. Lisette:
    26 september 2016
    Nou jullie hebben heel wat beleefd!! We zijn benieuwd naar alle foto's. Goede terugreis!!