Hippo's!!!!

20 september 2016 - Namushasha Lodge and Campground, Namibië

Eerst wil ik nog een anekdote vertellen die bij gisteren hoort.We kwamen bij een groot nest van de Afrikaanse oehoe. De gids vertelde een verhaal. Het nest wordt gemaakt door de hamerkop. Die legt haar eieren erin. Dan komt de uil en legt ook haar eieren erin. De hamerkop zorgt voor alle kinderen en de uil is de bodyguard die nest en kinderen beschermt. De vaders zorgen voor eten. Wat een samenwerking hè?

Vanochtend om 7u aan het ontbijt. Ik ontdek op een hoekje van het buffet een pot op een warmhoudplaatje. Wat zit erin? Havermoutse pap. Lekker!
Er zit niet zoveel in en als ik een tweede beetje wil zit alles vastgekoekt.
Om 8u zijn we weer op weg. We gaan door Bwabwata National Park naar de andere kant van de Caprivi-strip, het smalle noord-oostelijke deel van Namibië. We willen eigenlijk meteen het park bekijken maar het is niet duidelijk hoe het werkt. Er zijn wel onduidelijke zijweggetjes maar we zijn er een beetje huiverig voor om zomaar ergens in te rijden. Op de kaart zien we dat er bijna op het einde nog zo'n core area moet zijn. Onderweg zien we wel borden die verwijzen naar Kwando core area maar als we aan de andere kant van het park zijn is er geen afslag geweest. We rijden het terrein van een lodge op om het te vragen. De weg is erg slecht en lang dus we keren om. Er staat een auto en ik loop ernaar toe. Het blijken Belgen die we al eerder hebben gezien. Vorige week hoorden we dat er een lodge helemaal was afgebrand. Deze mensen staan daar voor vanavond geboekt, zijn dat lange, slechte pad afgereden en daar is dus niets. Hun reisorganisatie heeft dat niet laten weten. Dat is toch vreselijk. Ze gaan die organisatie bellen.
Afijn geen Kwando area. Door naar onze lodge. Dat ziet er wederom pico bello uit.
's Middags gaan we meteen mee op bootsafari. We zien een heleboel mooie vogels en een kleine krokodil van 2 jaar. Hij vindt die aandacht maar niets en schiet het water in. We krijgen een drankje en een hapje en na een tijd zien we een kudde olifanten. De gids legt de boot stil en zegt dat de olifanten de rivier gaan oversteken. En ja hoor...de grootste voorop gaan ze het water in en lopen/zwemmen naar de overkant. De leidster houdt goed in de gaten of iedereen over is. Er zijn een paar hele kleintjes bij en die krijgen een duw met de slurf zodat ze op de kant kunnen klauteren. Heel mooi.
Verder gaat de tocht. Na nog wat varen, apen en vogels kijken is het zo ver. In een bocht in de rivier liggen zo'n 15 nijlpaarden bij elkaar te luieren. Ze dobberen wat, gaan eens onder water, rusten uit met hun kop op de rug van een ander. We blijven zeker een half uur kijken. Iedereen staat met de camera klaar om een foto te maken als er een nijlpaard zijn bek open doet. Als dat gebeurt gaat het zo onverwacht dat er geen foto van is.
We varen terug, weer voor een sundowner maar we blijven gelukkig varen. We komen weer langs een kleine krokodil maar volgens mij is het dezelfde krokodil van eerder die ergens anders op hetzelfde eilandje ligt. Dit was een hele leuke bootsafari!!
Als we afmeren bij de lodge zwemt daar een.....nijpaard!!!!
Nu is het bijna etenstijd. De avonden zijn heel verschillend. Op de ene plek eet je buiten en op de volgende binnen met een trui aan.
De Belgen zitten nu ook in deze lodge.

1. Corrie van Dijck:
    20 september 2016
    Jullie willen vast iedere dag naar de dierentuin als jullie terug zijn. Eindelijk olifanten en nijlpaarden zien. Wat hebben jullie nog niet gezien? Luipaard en leeuw? Komt in het Krugerpark wel.Staan er ook nog andere activiteiten op het programma? Of alleen safari's?
  2. Ria Mol:
    20 september 2016
    Heerlijk die verhalen van jullie. Het boeide ons zo dat we vandaag met onze kleinkinderen naar Beekse Bergen zijn geweest. Het weer was heerlijk, de dieren lieten zich allemaal goed zien, dus we hebben the big five mogen aanschouwen vandaag!
  3. Pauline:
    20 september 2016
    Ik hoop dat jullie steun hebben aan de kaart die ik George gegeven had.......