Rundu

17 september 2016 - Rundu, Namibië

Vroeg uit bed, 5.15u. Op dit uur is het hier ook nog fris. We moeten lang rijden dus vertrekken we om 6 uur.
Het is echt waar: asfalt over het hele traject. Wat een verademing, geen gehots en gebots en er rammelt niets. Naarmate we verder naar het noorden rijden zien we steeds meer kleine dorpjes gebouwd in de stijl van oom Tom's negerhut. Rieten hutjes en hokjes van golfplaat met wat koeien en geiten en rondrennende kinderen. Dan ga je er wel over nadenken in welke luxe wij in Nederland leven. Ook staan overal kraampjes langs de weg waar houtsnijwerk, aardewerk en groente en fruit wordt verkocht.
In Rundu is het een beetje wennen; een stad vol mensen en vooral vreemd: bijna uitsluitend zwarte mensen.
We gaan tanken en boodschappen doen want dat kan de eerstkomende 500km niet meer. We kopen een ijsje dat blijkbaar ontdooid is geweest en daarna weer ingevroren. Het is een romnelig ijsje en niet lekker.
Daarna op zoek naar de lodge en gelukkig....toch weer een stuk over hobbelwegen!
Ook deze lodge is heel aangenaam en nog aardig nieuw. Ook oom Tom huisjes maar van alle gemakken voorzien. Aan de muur binnen en buiten hangen nijlpaarden en olifanten. Jamner dat we hier maar 1 nacht blijven.
Omdat we vroeg zijn kunnen in de middag nog mee met de boottocht over de Okavango, waar de lodge aan ligt. De overkant van de rivier is Angola.
We zien allerlei vogels en een kleine krokodil. Aan de Angola-kant zijn mensen bezig met kleding, zichzelf en kinderen wassen. Ook wordt er gevist. De gids vertelt dat de Angolese regering op en top corrupt is en bankroet waardoor mensen maandenlang geen salaris hebben gekregen. Toch lijken de mensen langs de oever opgewekt en blij. Ze zwaaien en volgens de gids vinden ze het geen probleem om ongevraagd gefotografeerd te worden.
Mensen varen ook druk heen en weer om handel te drijven en daar is natuurlijk geen grenscontrole.
Ook nu ontkomen we niet aan de sundowner met een drankje en een hapje. Alles bij elkaar geen spectaculaire tocht maar wel aardig.
Morgen weer door, niet zoveel kilometers en nog steeds asfalt
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Els en Lex:
    17 september 2016
    Dat onderkomen moet wel gezellig zijn als er Miepjes zijn!
  2. Marianne Verlegh:
    17 september 2016
    Giraffen: mooie elegante dieren !
  3. Ynn:
    18 september 2016